הרשות להשפיע

 גוּד מוֹרנינג!

אמרתי בקול רם. דלת המכבסה נסגרה מאחוריי לקול צלצול פעמון קטן. עובד המכבסה ג׳וני (נדמה לי שזה שמו. פעם אמר לי, אחר כך שכחתי ומאז לא נעים לי לשאול שוב. בכל אופן, בשיחותינו אין היעדר השמות מפריע) לא ניצב כהרגלו מאחורי הדלפק ולכן המתנתי בסבלנות במשך כדקה ולבסוף קראתי: הלו? אני מריחה את הבושם שלך! אני יודעת שאתה שם!

שניות נוספות חלפו ולבסוף הגיח מבין שורות המתלים עמוסי הבגדים. ״אההה״, אמר וניכר היה שהוקל לו, ״חשבתי שאת גברת שניידר.״ ״אני בהחלט לא גברת שניידר״ אמרתי. ״אני רואה את זה״ ענה. ״את לא אישה זקנה״. ״יום אחד אהיה״ עניתי. ״עזבי״, נופף בידו בתנועה מבטלת, ״יש לך עוד זמן״. הפקדתי בידיו את החולצות של עידו בכדי שתזכינה לטיפול מהימן ומוקפד ותמלטנה מהגורל האכזר הצפוי במוקדם או במאוחר לבגדים שאני מכבסת. בשעה שפרשתי את החולצות על הדלפק ומניתי אותן, הקליד ג׳וני את פרטי ההזמנה. שוחחנו כהרגלנו על מזג האויר ועל איכותו הבלתי מספקת של הג׳ל לשיער שבעזרתו מעצב ג׳וני את בלוריתו המתנופפת. ״יש לי קופון של שני דולר הנחה מהפעם הקודמת״ אמרתי וג׳וני צחקק: ״אמרת את המילה קופון בצורה מצחיקה״. ״יצא לי בעברית״ הסברתי לו, ״ובעברית זה נשמע קצת אחרת״. ״עברית״ המהם, בלי להסיר את עיניו ממסך המחשב, ״זו שפה שכאילו ממש מדברים בה, נכון?״  ״כן״ אמרתי והוספתי בגאווה מלומדת: ״זו אחת השפות העתיקות ביותר״. ״יותר עתיקה מלטינית?!״ השתומם. ״הרבה יותר עתיקה מלטינית!״ עניתי בבטחון, ״את התנ״ך כתבו בעברית״ ״אה, רגע״ אמר ופניו נעורו בהבנה, ״זאת הייתה השפה של המצרים הקדמונים, לא?״ ״ממש לא״, נחרדתי, ״זו הייתה השפה של ה-Israelites!״ בינתיים משהו ביחסי קופון-מחשב לא עלה יפה וג׳וני הבטיח שיזכה אותי בפעם הבאה. ״אני לא מרמה אותך״ אמר בחיוך. ״אני יודעת איפה למצוא אותך״ צחקתי ויחדיו יצאנו מן החנות, בעודו נושא עבורי קולבים עמוסי חולצות מגוהצות למשעי עד לרכב. נפרדנו בדיון קצר אודות הבורות שנפערו בדרך העפר המובילה מן המכבסה לביתנו. ״ממש סכנת נפשות״ אמר, ״אני לא נוסע משם יותר. אבל אני לא קולט את זה – כולם מתלוננים כל הזמן, אבל כשאני מברר עם אנשים שגרים ברחוב, בסופו של דבר נוח להם שהמצב ישאר כמו שהוא״. ״זה לא כזה נורא״ אמרתי, ״רק הבורות קצת מלחיצים״.״עזבי את הבורות״ ענה. ״נאמר שאת רוחצת את האוטו, כן? רגע אחרי שנסעת איתו ברחוב שלכם הוא נראה ככה״ אמר והצביע לעבר האוטו שלנו, שעד אותו רגע נראה לי די נקי, שלא לומר נקי ממש. ״הוא נראה לי די נקי״ השתוממתי ועיניי הכובס נפערו בפליאה. ״מצד שני״ מיהרתי לתקן את הרושם שהותרתי לפני שיטיל לזרועותיי את ערמת הכביסה המלוכלכת שהותרתי מאחור ויסרב לשרת אותי, ״אני באה מהמדבר, אתה מבין. סופות חול וכל זה״. ״זהו! אמרת מדבר, אמרת הכל״ חתם הכובס את שיחתנו במה שהיה נדמה לי כעווית של חלחלה למשמע המונח האקלימי המחריד.

הסתיו כאן ועוד מעט ליל כל הקדושים. זה לא סתיו בלי קישוטי סתיו: על ערימות חציר הונחו עציצי חרציות. גזעי העצים קושטו בגבעולי תירס וקלחים יבשים וראשוני השלדים ורוחות הרפאים כבר הופיעו בחצרות. השנה הזמינה אותנו מארי להצטרף אליהם למסע ״תעלול או ממתק״ ברחובות פוטסטאון, שבהיותם מאוכלסים בצפיפות רבה טומנים בחובם פוטנציאל צבירת ממתקים גדול משמעותית ביחס לרחובות גלנמור.

כמה מהעצים כבר איבדו את עלוותם ברוחות הלילה העזות. אחרים מתדלדלים במתינות אך בנחישות וכתמים בוהקים של אדום וצהוב מנקדים את צמרותיהם. על האדמה יבשו העשבים וביניהם עולים ופורחים פרחי אסטר הסגולים, חרציות לבנות זעירות ומרבדים צהובים של Goldenrod, המזכירים לי את  מרבדי הטיון הדביק בעלייה ממעיין ברוך לכפר יובל. 

עוד הכל יפה ורך ומעורר תוגה מתוקה ורגשות פליאה למראה יופיו קצר המועד של הסתיו. The fall. הנפילה. העולם השופע והמוחצן של ימות הקיץ קורס ונבלע אל האדמה. אחרוני הפרפרים נדדו למקסיקו. ציפורי הקיץ אינן עוד ובקרוב ישובו הנקרים החצופים (שדוחפים בגסות את שאר הציפורים ומגרשים אותן ממתקן ההאכלה) והציפורים הכחולות היפות – bluebirds קטנות ו-blue jay גדולות. הקרדינל וזוגתו לא נדדו מן הגן. אני שומעת אותם קוראים זה לזו בסבך הצמרות. 

״תיכף מגיע צ׳רנוביל״ סיכם עידו בדרכו החדה והעניינית ובכך התכוון למראם הקודר של העצים העירומים שקליפתם תכהה ותקפא וענפיהם, בעוד שבועות ספורים, יסדקו בשחור את כסות המתכת של שמי החורף. 

עוד ציור ועוד ציור. השנה נדמה שהסתיו חומק לי מבין האצבעות. הימים גדושי פעילויות ומפגשי חינוך ביתי. כמו להכעיס, בימים שאני פנויה ומוכנה לצייר בחוץ יורד גשם זלעפות ובימים שאיני פנויה זורחת השמש החמימה. בכל אופן, כמה ציורים כן ציירתי. 

58EAB9DC-97EF-4A1E-9B92-5010D1AD4A11

דדי נהג לשאול: מיהו תמים? והיה עונה: מי שעושה את אותו הדבר ללא תמורה. תמיד היה מברר ומוודא שהבנתי את כפל המשמעויות הטמון במילה תמורה, שהיא גם שינוי וגם תשלום. שמעתי את המשפט הזה מפיו פעמים רבות. הוא חינך אותי לתמימות והזהיר אותי מפני הסכנות הנפשיות האורבות ליוצר בבואו לנסות ולהתפרנס מיצירתו.

דדי ואני מנהלים דיונים ערים במוח שלי על אמנות וכסף ועל הרצון להתפרנס מבלי להתפשר, מבלי לאבד את הנתיב המופנם, את הנביעה המסתורית והמופלאה של מעשה היצירה. בתרבות הנוכחית, אמנות נמדדת בכסף. כלומר, יש מחיר לכל יצירה שנקבע לפי הגודל, המורכבות ובעיקר המוניטין של האמן. יש הרבה תופעות מוזרות במשוואה הזו. לאחרונה שמעתי אודות מקרה משעשע: ציור של בנקסי, אמן רחוב חתרני ונועז שזהותו אינה ידועה לציבור הרחב, הוצע במכירה פומבית ונרכש במיליון דולר. ברגע שהיכה הכרוז בפטישו והכריז על המכירה, הופעלה בתחתית הציור מגרסת נייר סמויה מן העין שטמן האמן עצמו ולנגד עיניהם המשתוממות של באי המכירה הפומבית נגרס הציור לרצועות דקות. 

מיד התעורר דיון בנושא: האם על הקונה לשלם על היצירה הגרוסה? האם ערכה של היצירה הגרוסה שווה או גבוה יותר ממחירה של היצירה השלמה? לצד המהללים ששיבחו את חריפותו של האמן ואת האקט החתרני (והפרסומי) המבריק שחרר בית המכירות הפומביות תגובה יבשה המציינת שמדובר בתקדים ולכן הם עדיין בוחנים בזהירות את אפשרויות התגובה הניצבות בפניהם. 

אני רוצה עולם אחר. אני מדמיינת עולם מלא של קהילות ואמנים, עולם בו היצירה ניתנת למי שרוצה בה ואינה נמדדת לפי ערך שוק או מוניטין. עולם שבו היצירה משפיעה בנדיבות ובאהבה, איש איש לפי נטייתו ודרכיו ומהווה מקור ליופי ולהשראה. 

D18A0B24-C119-43C0-874C-76453C279596

את הבלוג הזה אני כותבת כבר כמעט שנתיים. אני מציירת את הציורים, רושמת את הרישומים ולבסוף מעלה את המאורעות על הכתב. אחד מקוראי הנאמנים הופתע לשמוע שמלאכת כתיבת הפוסט נמשכת שעות וימים. זה מרגיש כל כך זורם וקליל, אמר בהפתעה. נזכרתי: פעם חפץ קיסר סין בציור של תרנגול. הוא הזמין צייר לארמון והטיל עליו את המשימה. לצורך השלמת הציור ניתנה לצייר שנה שלמה. לאחר שנה נקרא הצייר לארמון והקיסר דרש לראות את הציור המוכן. הצייר שלף פיסת קלף ודיו מבין קפלי גלימתו וצייר בהינף מכחול תרנגול מושלם, עוצר נשימה ומרהיב ביופיו. הקיסר זעם וטען שהצייר הוליך אותו שולל בכך שהניח לו להמתין שנה שלמה לציור שיכל היה לצייר בדקות ספורות. בזעמו הרב, ציווה על השומרים לקחת את הצייר משם ולהוציאו להורג. לאחר מותו נגשו פקידי הקיסר לבית הצייר בכדי לפנות את חפציו. משפתחו את הדלת, נגלו לעיניהם מאות רישומים של תרנגולים אשר התגוללו על הרצפה, כיסו את הרהיטים וגדשו כל פינה בבית. שנה שלמה של אימון ויצירה נדרשה לאותו צייר בכדי ליצור תרנגול מושלם בהינף מכחול.

E7D56E45-AF42-45E3-A484-891D0E9B0B73

לפני כחודשיים פתחתי דף יצר בפלטפורמת אינטרנט ושמה ״פטרון״. עד כה נרשמו שישה פטרונים. ששת הפטרונים שלי יקרים מאד ללבי. כל השישה אוהבים אותי וניזונים בדרכים שונות מתהליך היצירה שלי. אני כותבת, מציירת וחולקת איתם את יצירתי, איש איש לפי נטייתו והעדפותיו: האחד ישמח לקרוא את מילותיי והשנייה תשמח לגלויות מצוירות. השלישית אוהבת ציורים קטנים, אותם היא ממסגרת ותולה בביתה וכן הלאה. עבורי, הציור יקר הערך ביותר הוא הציור שעדיין לא ציירתי. ואת אלו שכבר ציירתי אני רוצה להעניק. אני רוצה להעניק אותם בלי לחשוב על תמורה. ככל שחולפות השנים אני רוצה להוציא לעולם בדיוק את מה שיש לי לתת. יותר ויותר מאותו הדבר. 

אתר הפטרון הוא כלי נוח מאד. לטכנולוגיה שהאתר מציע אני יוצקת את עצמי. ישנן כמה אפשרויות שחשבתי עליהן בינתיים. הבחירה באפשרויות האלה היא דרככם להגיד בפשטות: אני כאן. אנחנו. אוהבים ומעריכים את מה שאת עושה ומאמינים בדרך שבה את פוסעת. ויותר מהכל, מסכימים שככה צריכה האמנות לנכוח בעולם – כמעיין שופע שכולם יכולים ללגום ממנו.

אני חוברת לאלו ששמחים במילותיי, מתרגשים מהציורים שלי ורוצים לחוות איתי עולם שיש בו יופי, יצירתיות והשראה. לאלו שעבורם היצירה שלי מדויקת, מעירה ומאירה, מרגשת ומוסיפה מלמעלה ומלמטה לתוך המרקם של חיי היומיום שבאמצע. ההצטרפות כפטרון היא עבורי סמל להסכמה – למתן רשות להשפיע באמצעות תהליך יצירה נקי ומדויק. אתם מוזמנים:

Www.patreon.com/ShirleyKanyon

מודעות פרסומת

תגובה אחת

  1. בוקר טוב אהובה את לא יכולה לתאר לעצמך כמה אני מחכה ליצירותיך ולכתיבתך המדהימה . כמו שכתבת עבורי זה מאלץ לחייך לשמוח ולהיות ברגעים מיוחדים שלך בכל מקום שאת משתפת אותנו, הגעגועים כל כך גדולים עליכם. והחיבור דרך הציורים המרהיבים והכתיבה מחברים מיד אותי איתכם. באהבה ענקית ורד לב

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s